مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

طلبگی یعنی...

يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱ ق.ظ
یکی از دوستان وبلاگ‌نویس فرمودند که طلبگی کردن از نظر بندۀ حقیر به چه معناست؟
اول خواستم کلی توضیحات بدهم اما دیدم مخاطب حوصله و فرصت زیادی ندارد و می‌خواهد عصارۀ مطلب را بخواند.
از طرف دیگر باید تا می‌شود، خلاصه و مفید گفت و از اضافه‌گویی خودداری کرد.

منظور من از بیان اینکه "طلبه باید طلبگی کند." این بود و هست که یک طلبه نباید در مسیرهایی که معنویتش را آسیب می‌زند، حرکت کند و یا حتی به آن نزدیک شود.
لباس طلبگی خیلی خیلی لباس مقدسی است و متأسفانه امروزه در بین توده‌های مردم به اعتقاد بنده، آن جایگاه سال‌های دور را ندارد؛ منظورم از سال‌های دور، زمان‌های قاجاریه و قبل از انقلاب است که جایگاه طلبه و روحانی با امروز بسیار متفاوت بود.
این به هیچ وجه از ضعف جمهوری اسلامی ایران و یا دین نیست؛ به هیچ عنوان! بلکه ضعف و کاستی‌های افرادی است که در لباس طلبگی بودند و هستند که برخیشان به اعتقاد من نباید اصلاً نزدیک طلبگی می‌شدند!

طلبگی یعنی

طلبه باید طوری باشد که دافعه نداشته باشد.
طلبگی کردن به اعتقاد من یعنی اینکه یک طلبه حرفی بزند و کاری کند که به دغدغه و درد مردم امروز پاسخ بدهد و زخمی را التیام دهد؛
وگرنه حرف زدن را که همه بلد هستند!
احکام دین گفتن خیلی هم عالیست، اما نباید در تریبون و منبرهای عمومی قابل توجه و حتی هیأت‌های کوچک، یک طلبه بیاید مسألۀ شرعی بگوید که مثلاً خون داخل لثه اگر در هنگام نماز قورت داده شود، حکم نماز چیست! طلبه نباید واجبات را فراموش و به مستحبات بپردازد.

آسیب بزرگ طلبگی امروز، "حرف زدن صرف" است که مسأله‌ای را حل نمی‌کند و فقط باعث دوری و نااُمیدی بیشتر مردم علاقه‌مند به لباس روحانیت می‌گردد.
طلبه‌ها و روحانی‌های بزرگ تاریخ را ببینیم که چه کردند؟ چگونه زندگی نمودند و با چه وسیله و ابزاری، به دردهای مردم التیام بخشیدند؟

فکر می‌کنم در این همین حد کافی باشد.
شاید بعدها بازهم در این باره نوشتم.

نظرات (۵)

  • سِـــــــد جَــــــواد
  • به همون دلیل که امثال هاشمی و موسوی در راس کار بودند 
    لاریجانی هم همچنان رئیس مجلسه
    یکی از خاندان های سرمایه داری پر قدرت شبیه روچلید و راکفلر
    خاندان لاریجانی است که...
    که یه چی بگم دادگاهی میشم
    پاسخ:
    اگر دوست داشتید، به ما درگوشی بگید که به مرگ جاهلی نمیریم!
  • سِـــــــد جَــــــواد
  • بعضی موقع ها بعضی چیزا از دست ما خارجه 
    شبی که برجام تصویب شد تا صبح گریه میکردم و ضد لاریجانی طرح میزدم و پخش میکردم
    تنها کاری بود که میتونستم بکنم
    توی بحث سیاست من کمتر توی وبلاگ مینویسم 
    عمد کار من توی توییتره 
    ممنون بابت مشورت های مفیدتون
    خدا خیرتون بده
    پاسخ:
    من آخرش نفهمیدم اگر لاریجانی خوب نیست، پس چرا سالهاست رئیس مجلس است!؟!؟!
    بگذریم. من و شما سیاسی نبودیم و نیستیم، دغدغه مان خدمت به کشور و مردم هست بی‌منت.
    ما را دعا کنید این شب ها که ازدواجمان بعد طلاق گشایشی شود...
  • سِـــــــد جَــــــواد
  • ممنونم بابت انتشار این پست
    جناب قاضی یک اعتراض دارم که بعدش میگم یک تشکر هم دارم که اولش گفتم :|
     ان شا الله اگر طلبه شدید میبینید که عامه مردم در وقت تبلیغ دو چیز میخوان 
    مسئله شرعی
    روضه
    شاید شما که رساله را خوب خوانده اید برایتان مسئله شرعی گفتن چیز تکراری و بیخودی باشد اما خیلی‌ها هستند که محتاج همین احکام فقهی اند و به رساله رجوعی ندارند
    طبق نظر حضرت آقا طلاب سه وظیفه اصلی دارند: 1- هدایت دینی 2- هدایت سیاسی 3- حضور در عرصه اجتماعی و میدانی و کمک رسانی به مستضعفین.
    پاسخ:
    ممنون؛ البته دیدگاه خانم "میــ๛ آنـہ " هم قابل تأمل است...نیست؟
    امروزاکم پیدامیشن طلبه هایی که دغدغه های مردم رو کم کنن
    انگاری روزه ی سکوت گرفتن دربرابر همه چی
    پاسخ:
    تشکر. این را به آقا سِـــــــد جَــــــواد هم که در همین جا نظر داده‌اند بفرمایید!


    با نظراتتون موافقم فقط یک سوال : شما طلبه هستید ؟!

     
    جالب ترین و بهترین قسمت پست هم اونجاست که گفته شد برخی شون نباید اصلا نزدیک طلبگی می شدند
     
    واقعا خیلی افراد، خارج از حوزه آدم های بهتری هستند و اگر حوزه نمی رفتن شاید بهتر هم می شدن
     
    واقعا طلبگی روحیات خاصی می خواد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    مرد مفرد

    در دایره ٔ ملک تویی نقطه ٔ مفرد
    ره نیست در این دایره همتا و قرین را

    عاشق نوشتن هستم؛
    یک بلاگفایی سابق!
    با بیش از 20سال تجربه!!
    اینجانی مکانی است که دغدغه‌هایم و آنچه را که احساس می‌کنم شاید برای دیگران مفید باشد، ماندگار می‌کنم.
    از توجهتان متشکرم.