مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

پلیس آهنی

سه شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۰ ب.ظ
ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکب های راهوار) حمل کردیم و از انواع روزی های پاکیزه به آن­ها روزی دادیم و آن­ها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده ایم برتری بخشیدیم.
قرآن کریم، سورۀ اسراء، آیۀ70

این یادداشت ارزش خواندن دارد و اطمینان دارم که این فیلم را در آخر هفته تماشا خواهید نمود.

پیشنهاد فیلم خوب برای آخر هفته

فیلم نوستالژیک و سراسر از سکانس‌های هیجان‌انگیز و فوق‌العاده احساسی را بعد از سال‌ها، دوباره تماشا کردم؛ فیلمی ساخته شده توسط امریکا در سال1987 میلادی برابر با 1366.
با این‌که بیش از 30سال از ساخت این فیلم(پلیس آهنی) با فروش بیش از 53میلیون دلار! در زمان خود می‌گذرد، اما مطمئن باشید تماشای این فیلم احساساتی عجیب در شما برمی‌انگیزد.

این فیلم یکی از بهترین آثار علمی و تخیلی دهۀ هشتاد است و به خوبی توانسته جو خشن و سودجویانۀ آیندۀ نزدیک و از دست رفتن عواطف انسانی را در اکثر جامعه نشان دهد.
طنز تلخ فیلم با بازی بی‌نقص بازیگران آن، جذابیت خاصی به تماشای این فیلم می‌بخشد.

پیتر ولر، بازیگر 71سالۀ نقش پلیس آهنی با بازی بی‌نقص خودش نشان داد که یک معلم تاریخ به خوبی می‌تواند هنر را به تصویر بکشد و برای یک ابدیت، فیلمی ماندگار برای آیندگان به جای بگذارد.

فیلم پلیس آهنی در عین اینکه در یک کشور غیراسلامی و لائیک ساخته شده، اما به طرز غریبی مفاهیم انسانی و حساب‌وکتاب‌های خداوند با انسان‌های خوب و بد را به تصویر می‌کشد. گویی این فیلم می‌خواهد به ما بگوید: انسان بودن و انسان زندگی کردن همیشه یک ارزش است و هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

در سکانس اولیۀ فیلم، الکس مورفی نیروی جوان ارتش که به تازگی به شعبۀ پلیس آمده، به شدت مجروح و به طرز دلخراشی کشته می‌شود؛ اما بعد از اینکه متوجه می‌شوند مغز او سالم است، از او برای پروژۀ پلیس آهنی استفاده می‌کنند.

فیلم سراسر از صحنه‌هایی است که عواطف انسانی و حق‌طلبانۀ مخاطب را در هر کجای دنیا به شدت تحریک می‌کند و اگر ماهیت امریکایی بودن آن را نادیده بگیریم، این فیلم به میزان زیادی، پتانسیل برای ارائۀ محتوا داشته که اگر جز این بود، تماشای آن در سال 2018 تماشایی نبود.

نکتۀ وجدآور ماجرا آنجاست که امروز تحقق رؤیای نویسنده و کارگردان این فیلم را در دنیای واقعی مشاهده می‌کنیم:
سوفیا؛ اولین رُبات انسان‌نمای دنیا.

با جستجویی ساده از کلیدواژۀ "سوفیا روبات" به محتواهای جالب و دیدنی از این اختراع بشر می‌رسیم که دیر یا زود، خبرهای داغ و عجیب‌تری از زندگی این ربات‌های انسان‌نما خواهیم شنید: آیا مصاحبۀ زندۀ یک روبات با انسان، خود به تنهایی سوژه‌ای داغ و قابل توجه برای هر انسانی نیست؟

ژول‌ورن، نویسندۀ فرانسوی و خالق شاهکارهای علمی متعدد، هیچ وقت تصور هم نمی‌کرد که انسان بتواند زیردریایی بسازد و یا در ماه فرود آید، اما تاریخ به خوبی سخنان دینی گهربار اسلام عزیز را به همۀ ما نشان داد و می‌دهد که: انسان، به عنوان برترین مخلوق الهی، دارای کرامت ویژه نسبت به دیگر موجودات است.

وقتی فیلم پلیس آهنی را نگاه بکنیم، با لذت فراوان متوجه می‌شویم که خداوند چه حکمت‌هایی دربارۀ انسان می‌داند که ما نمی‌دانیم و فرشتگان هم نمی‌دانند و شیطان هم ندانست.
پلیس آهنی به ما یادآوری می‌کند که دارا بودن عقل و برخورداری از نیروی تعقل، بروز مظهر کرامت بزرگ انسان و تمایز او از دیگر موجودات است. این ویژگی موجب تعالی او و دستیابی به مقامات بالاتر و ارزشمندتر می‌گردد. 

تماشای فیلم پلیس آهنی، انبوهی از مفاهیم والای انسانی و اخلاقی را در خلال به تصویر کشیدن یک ماجرای اکشن به زبانی هنری به ما منتقل می‌کند که از حوصلۀ این نوشتار خارج است.
شاید یکی از بزرگترین سؤالاتی که بعد از تماشای این فیلم در ذهن مخاطب می‌آید، این است که: زندگی خود را تا امروز چطور گذرانده‌ایم و آیا چیزی ارزشمند از خود برای آیندگان به یادگار گذاشته‌ایم؟
  • مرد مُفرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مرد مفرد

در دایره ٔ ملک تویی نقطه ٔ مفرد
ره نیست در این دایره همتا و قرین را

عاشق نوشتن هستم؛
یک بلاگفایی سابق!
با بیش از 20سال تجربه!!
اینجانی مکانی است که دغدغه‌هایم و آنچه را که احساس می‌کنم شاید برای دیگران مفید باشد، ماندگار می‌کنم.
از توجهتان متشکرم.