مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

از کارشناس دینی در یک سایت و طی چت زنده، پاسخگویی احکام این سؤال را دربارۀ خمس پرسیدم:

سلام. از طریق رساله و سؤالات و جستجو در اینترنت نتوانستم پاسخ خود را بیابم. لطفاً اینجانب را راهنمایی بدهید که آیا باید با این شرایط بازهم خمس پرداخت کنم؟
مرجع تقلید من آیت‌الله ... هستند.

از سال1390 که فارغ‌التحصیل شدم تا سال1396 به طور ناپیوسته در شرکت‌های خصوصی مشغول بودم که یا بعضاً بینش بیکار می‌شدم، یا جابه‌جایی و پیدا کردن شغل در شرکت خصوصی دیگر، و یا بیکاری. به طوری که حدود 3سال غیرپیوسته سابقۀ بیمه پیدا کردم و این یعنی نزدیک به 3سال، نه درآمدی داشتم و نه بیمه‌ای.

شهریور 1396 کارمند نسبتاً ثابت‌تری شدم و از اول مهر1396 تا الآن کارمند قراردادی هستم.
ما امنیت شغلی نداریم و مشخص نیست بعد از 3سال اتمام قرارداد، چه بر سرمان می‌آید؛
من 31سال سن دارم و تا امروز، نه منزلی از خودم دارم و نه ماشینی و این در حالی است که سن ازدواجم دارد بالا می‌رود.

پس‌انداز نقدی من از زمان استخدام تا امروز که حدود یک‌سال و یک‌ماه شده است، به مقدار حدود... تومان رسیده که خودتان بهتر می‌دانید با این پول امروز نه می‌شود یک ماشین خرید و نه منزلی.

برادر من تازه از سربازی آزاد شدند و در یک شرکت معماری، کارهایی می‌کند که بیکار نباشد؛ اما واقعیت این است که کار درستی ندارد و پدرم بنده خدا علیرغم داشتن قسط‌های ماهیانه و هزینه‌های منزل، ماهی همیشه 400 الی 500هزار تومان به کارتش می‌ریزد تا فعلاً اینطور روزگار بگذرد!

 من نیز بر حسب وظیفه ماهیانه به فراخور جیبم، مبلغی را به حساب برادرم می‌ریزم تا فعلاً که زن‌وبچه‌ای ندارم، حمایتش کرده باشم.

در عین حال در خرید اقلام مورد نیاز خانه به پدرم نیز کمک می‌کنم:
از خرید لبنیات و میوه گرفته تا نان و مایحتاج روزانه.

خلاصه سرتان را درد نیاورم که منِ کارمندِ ساده با این تورم و سقوط ارزش پولی که همه می‌بینیم و می‌دانید، ماهی حدود 2میلیون و 200-300 درآمد دارم که از اول سال1397، نه تنها ریالی به آن اضافه نشده که اخیراً نیز برای حقوق مهر‌ماه، از آن چندهزار تومانی کم شد.

با همۀ این احوال بنده به پرداخت‌های خیر از قبیل:
- صدقۀ اولِ ماه
- پرداخت و هدیه به افراد ضعیف
به طور مرتب می‌پردازم.

ناگفته نماند که رمضان امسال نیز برای حل ابهام مسأله خمس می‌خواستم به دفتر مرجع مراجعه کنم که نشد؛ لذا با خود نذر کردم که امسال گوسفندی را قربانی و گوشتش را بین فقرا تقسیم کنم که نهایتاً مقرر شد تا حد 1میلیون تومان برای این موضوع هزینه نمایم که امروز نیز 200هزار تومان آن را به مادرم دادم تا در یک قربانی برای ماه صفر، مشارکت بکنند.

سؤال بنده این است که آیا من با این شرایط و در حالی که در سن ازدواج هستم و با کلی هزینه و چالش مالی روبرو، آیا باید خمس پرداخت کنم؟
اگر خیر، این نپرداختن تا کی ادامه دارد؟
و اگر بله، چند تومان باید بدهم که خیالم راحت باشد دینی شرعی بر گردنم نیست؟
توجه داشته باشید من به عنوان یک جوان امروزی که ساکن ایران هستم و از خیلی امتیازات و آرامش‌های جوانان در دیگر کشورها محرومم، این پرسش را می‌پرسم و خود می‌دانید امروزه در جامعه خمس و زکات عملاً از دست خیلی‌ها دررفته و پرداخت نمی‌کنند و بعضاً قبول ندارند.
با تشکر

کارشناس دینی حتی یک دقیقه هم مهلت نداد و علیرغم اینکه گفت 10دقیقه زمان می‌دهد، نوشت:
...شما باید خمس بدهید...و این گردنتان هست... .

از ایشان پرسیدم: حضرتعالی اصلاً سؤال من را خواندید؟

کارشناس دینی پاسخ دادند: بله؛ مطالعه شد!

من پرسیدم: این که پاسخ من نشد برادر/خواهر من که نخوانده، یک جواب کلی بدهید؟

کارشناس دینی، من را به صفحۀ ارسال سؤال شرعی یک مرجع تقلید بزرگوار دیگری حواله داد و با ذکر عبارت "موفق باشید" پنجرۀ گفتگو را یک‌طرفه بست!

قضاوت با شما:
آیا اینگونه از مردم و جامعه انتظار داریم در این آشفته‌بازار پول و اقتصاد، به سمت خمس‌وزکات حرکت نمایند؟
آیا این برخوردها صحیح است؟
آیا لحاظ نمودن خمس و تجویز پرداخت به هر قیمتی(بدون در نظر گرفتن عواملی مانند مشکلات اقتصادی، کم‌شدن ارزش پول، فشار روی اقشار ضعیف و حقوق‌بگیر و...)، به دین و اعتقادات افراد(به خصوص جوانان) آسیب نمی‌زند؟
  • مرد مُفرد

مطالب جالب دینی

نظرات (۴)

سلام
ما هم با داشتن فرزند و در این اشفته بازار چند روز پیش خمسمون رو دادیم.
خمس دادن ربطی به این کارا نداره.
تازه خدا خودش دستور خمس و زکات داده و خودش هم وعده داده که اینها براتون ماندگاره و حتی پولتون زیاد میشه.
به خدا اعتماد کنید.
  • سِـــــــد جَــــــواد
  • من یک اسپانیایی تازه مسلمون شده هم بودم همینو میگفتم 
    یک دین رو نباید تکه تکه اش کنید 
    باید همۀ دین رو یک جا مد نظر داشته باشید
    هم احکام اقتصادی اش هم احکام اخلاقی اش هم حکومتی اش

    البته خمس شما سالی یک بار مگر چقدر میشود 
    فرض کنید امروز سال خمسی شما باشد و شما در حسابتان یک تومن پول داشته باشید
    میشود 200 هزار تومان با چیزهایی که در خانه داشته اید و استفاده نکرده اید 
    که با شرایط شما فکر نمیکنم چیز غیر ضروری داشته باشید که استفاده هم نکنید 

    هفته پیش رفیق ما قرعه کشی کربلا برنده شد و 400 هزار تومان پول برای سفرش گرفت 
    پیش سر کتابی که رفته بود گفته بود به خاطر صدقه‌ای که داده بود چنین پولی نصیبش شده
    خیلی اثرات بیشتری در زندگی تون میزاره، نباید صرفا ببینید که یک مقدار پولی ازتون کم شده، جاهای دیگر خیلی بیشتر بهتان اضافه میشود

    خمس هم که صدقۀ واجب است

    من اگر شغل ثابتی داشتم افتخارم این بود که یک پولی رو به عنوان خمس تقدیم کنم ولی چه کنم که هنوز ندارم
  • امید شمس آذر
  • مبلغ خمس خیلی کمتر از اونیه که خیلی ها تصوّر میکنن. خمس یعنی هزینه منهای درآمد تقسیم بر پنج. اگر شما از درآمد معمولتان چیزی اضافه نمیارید که هیچ، اما اگه اضافه آوردید، یک پنجمش رو باید بپردازید، مثلاً از 10 هزار دو هزار تومنش رو. صدقه و... هم مستحبّه و جای خمس رو نمیگیره.
  • سِـــــــد جَــــــواد
  • همه چی دودوتای مادی بود

    مگه مجبورید مسلمون بمونید وقتی یکی از فروع دینش رو قبول ندارید
    اسلام مسلمون زورکی نمیخواد

    بعضی از اعراب هم سجده کردن برایشان سخت بود

    از هزینه‌های مستحب تون کم کنید تا به واجبات برسید
    پاسخ:
    سلام؛ دودوتای مادی نبود! بیان شرایطم بود به طور صادقانه.
    وقتی روحانی طرف مقابل همۀ افراد را در یک کاسه قرار می‌دهد، آیا نباید گلایه‌مند بود؟ و دوم اینکه اگر شما خودتان روحانی نبودید، بازهم این را می‌گفتید؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    مرد مفرد

    در دایره ٔ ملک تویی نقطه ٔ مفرد
    ره نیست در این دایره همتا و قرین را

    عاشق نوشتن هستم؛
    یک بلاگفایی سابق!
    با بیش از 20سال تجربه!!
    اینجانی مکانی است که دغدغه‌هایم و آنچه را که احساس می‌کنم شاید برای دیگران مفید باشد، ماندگار می‌کنم.
    از توجهتان متشکرم.