مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

با این فامیل صلۀ رحم کنم؟

شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ق.ظ
سؤالی برای استاد بزرگواری فرستادم که دوست داشتم شما هم به من همفکری بدهید:
به نام خدا
با سلام و احترام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی...

بزرگوار
من عقد ناموفقی داشتم و بهتر بگویم: فریب خوردم که شرح مفصلی دارد. در ابتدای عقد من فقط تمایل داشتم عموی بزرگم حضور داشته باشد و عقد ساده و محضری داشته باشیم.

یکی از عمه های بنده بعد از عقد، به دختر بزرگش گلایه کرد و گریه و زاری که چرا دعوتشان نکردیم.
و دخترعمۀ من، گریه‌وزاری مادرش را به پدر من منتقل کرد؛ و در واقع همۀ اهل بیت خودشان.

این مسأله هم باعث تنش و ناراحتی برای مادر و پدر و خانوادۀ من در اول عقد شد و هم شخصیت من در جلوی خانوادۀ ایشان خدشه‌دار گردید؛
و تنش‌هایی در ارتباط خانوادۀ ما به خاطر این مسأله ایجاد شده؛ چون نه من می‌توانم خانوادۀ خودم را از رفت و آمد با آنها منع کنم و هم رفت و آمد آنان با احترام و تکریم من به عنوان پسر اول خانواده، جمع نمی‌شود!

من انسانی نیستم که از رفت و آمد فامیلی گریزان باشم.
به تعبیر قرآن: اعمال به نیت هاست.
اما وقتی چنین ارتباطاتی ضررش بیشتر است...و یا صحبت های برخی فامیل ها تجسس در امور شغلی و مالی ماست، این رفت و آمدها سودش بیشتر است یا ضررش؟ ناراحتی های بعد صله رحم چطور؟

سوال من مشخصا این است که با این عمه به طور مشخص من باید چه تعاملی بکنم؟ آیا رویکرد من به عنوان یک انسانی عادی غلط است؟

با تشکر

نظرات (۶)

  • امید شمس آذر
  • ارجاعتان می دهم به داستان راستان؛ ماجرای مردی که در حیاط همسایه ش نخلی داشت و به بهانۀ وارسی نخل، وقت و بیوقت به خانۀ همسایه رفت و آمد میکرد و موجبات اذیّتشونو فراهم میکرد. مرد همسایه هم هرچه میگفت: بذار پول نخلتو بدم، قبول نمیکرد. چند بار به پیامبر(ص) شکایت کرد، پیامبر فرمود: فعلاً کاری نداشته باش، شاید از این راه و روش برگرده. وقتی که دیدن برنمیگرده، فرمود: برو نخل رو قطع کن و بنداز تو کوچه، بهش بگو که اینم نخل تو، هر جایی میخوای برو بکارش!
    شاید پیوند خویشاوندی هم مصداقی از همون نخل باشه.
  • امید شمس آذر
  • من بحمدالله راحت عقد کردم، چون چند سالی بود با عمّه هام رابطه نداشتیم! شاید بعضی مواقع چاره همین باشه.
    پاسخ:
    خب مساله اینجاست که در دین دائم می‌گویند صله حم...اما صله رحمی که دستاوردش فضولی کردن در زندگی، مقایسه شدن و حتی موش دواندن باشد چه فایده‌ای دارد؟
    من شخصا در این پست از دوستان راهنمایی و نظر خواستم که البته هنوز پاسخ دقیقی نگرفتم درباره اش.
    سلام
    دو دلیل داره صله رحم قطع نکنید ولی اصلی ترین دلیل بخاطر خودتون...
    شاید چند ساعت اونجا برید ولی رفتار وسخنانشون در حد تعادل نگه میدارید.
    خدایا نسل عمه های بد رو منقرض کن
    اگر مبنای این بنده خدا حرف اسلام و خداست
     چیزی که از آیات و جمع روایات فهم میشه بطور کلی اینه که حتی فامیل ناخلف که چندان معتقد نیست رو باهاش قطع نکنن!
    و باز بطور کلی چیزی که فهم میشه مدیریت کردن این روابط هست که چون مصادیق بسیاره روایات هم یا کلی میگن یا مصادیق خاص و برجسته رو که معمولا هم راوی پرسیده (مثلا فامیلی که ولایت اهل بیت رو قبول نداره و ...)
    کلا کسی که وارد دایره اسلام شده چه شیعه چه سنی حتی، توصیه به جدا شدن نشده 
    در مورد صله رحم باید گفت صله به معنای رفت و آمد مداوم و زیاد نیست
    اونچه که مهمه "قهر نبودن" و با خبر بودن از حال هم و بی محلی نکردن و بطور کلی کارایی که در نظر عموم قطع ارتباط بحساب بیاد و هروقت کمکی برمیاد ادم انجام بده
     
     حالا که بخاطر مشغله های زندگی رفت و امدها محدود به چندبار در سال شده و این چندبار هم در هرصورت جهاده
    چه فامیل خوب که دیدار مومنه
    چه فامیل بد 
    درمورد فضولی ها هم ترفندهای مختلفی هست که بسته به طرف مقابل آدم بکار میبره
    یا خیلی محترمانه و صریح میگه مایل نیست جواب بده
    یا با شوخی و مزاح بحثو بپیچونه(این بحث شوخی خیلی کاربردیه اگر ادم رووش کار کنه)
    راه زیاده و البته که سخته اما اول از همه رشد برای خود فرد هست
    به شخصه هربار توی روابط از سر راحت طلبی و بی حوصلگی خواستم در برم بدتر زمین خوردم
    و هربار بخاطر خدا تلاش کردم خدا نتیجه رو به نفع من تموم کرده
    سوالی هم که بطور مشخص درباره عمه شون پرسیدن خودشون باید به جواب برسن چون سوال، شناختی از عمه ایشون نمیده
    ولی اگر عمه شون قهر کرده ولو به ناحق  ایشون باید رفع کدورت کنن که توی روایت گفته شده دو مسلمون 3روز قهر باشن از دایره اسلام خارج میشن
    و باید آشتی کرد ولو اینکه طرف مقابل ظلم کرده و تو برای آشتی مجبور شی بگی تقصیر من بوده و من ظالمم تا قهر تموم شه!(همینقدر مهم)
     

    سلام 
    امان از تجسس کردن نکته ی حرص در آورترش اینکه بعدش میگن ببخشیدا فضولی کردم ، دلم میسوزه و فلان 
    رفت و آمد کتید اما به مدت کم مثلا خونه شون میرید ۱۰-۱۵ بعد بلند شید به بهونه ی انجام کاری دفعه بعد کلا خونه نمونید ، کاری نکنید که خودتون اذیت بشید 
    امیدوارم درست راهنمایی کرده باشم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    مرد مفرد

    در دایره ٔ ملک تویی نقطه ٔ مفرد
    ره نیست در این دایره همتا و قرین را

    عاشق نوشتن هستم؛
    یک بلاگفایی سابق!
    با بیش از 20سال تجربه!!
    اینجانی مکانی است که دغدغه‌هایم و آنچه را که احساس می‌کنم شاید برای دیگران مفید باشد، ماندگار می‌کنم.
    از توجهتان متشکرم.