مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

مرد مفرد

دغدغه‌های یک بسیجی واقعی

چه موقع خمس واجب است؟

پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۸:۱۷ ق.ظ
پست خمس را که نوشتیم؛ دردودل یکی از مخاطبان هم باز شد!

ارسالی از طرف روحانی گرانقدر مجازی بعد از دریافت کامنت این مخاطب مبنی بر خمس!
سلام. 
ماه ربیع مبارک
از اینکه به فکر ادای خمس هستید بهتون تبریک میگم. محاسبه خمس برای خیلی ها کمی همراه دغدغه هست. چون هم ریزه کاری داره و اگر کسی اشنایی کامل به روش محاسبه نداشته باشه ممکنه کمی دچار تشویش بشه. سوال دوم شمارو خوب متوجه نشدم. اما پیشنهاد میکنم با مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی تماس بگیرید و نظر مرجع تقلید خودتون رو بپرسید. و یا با دفتر مرجع تقلید صحبت کنید. شماره اش اگر تغییر نکرده باشه 09640 هست.

پاسخ ارسالی این مخاطب عزیز برای روحانی گرانقدر مذکور!!
به نام خدا
برادر گرامی. صادقانه عرض کنم خدمت شما بزرگوار. بنده نویسندۀ کتاب یک عالم خیلی بزرگ هستم که شما قطعاً ایشان را می‌شناسید. این را نه از جهت خودستایی، که از جهت این عرض می‌کنم که بنده دنبال فرار از خمس و یا کلاه شرعی نیستم. آن روز هم دفتر امام جمعۀ ... رفتم، لباس پاره نپوشیدم و یا خودم را بدبخت نشان دهم که ندارم! صادقانه واقعیت را گفتم. مرجع تقلید من آقای سیستانی بودند که اخیراً چند وقتی است به این نتیجه رسیدم که آقای خامنه‌ای، اعلم‌تر هستند و ایشان را مرجع خودم قرار داده‌ام.

به ایشان گفتم:
سال 1389 سربازیم شروع شد و سال 1390 تمام شد؛ از سال 1389 تا آخر خدمت، پاره وقت کار می‌کردم به حدی که قسط بانک مسکن منزلی که به نام خودم نیست را بدهم! 226700تومان.
از سال 1390 که سربازیم تمام شد تا سال 1396(20شهریور1396) یا پاره وقت کار می‌کردم؛ یا چند ماه بیکار بودیم و کار تمام‌وقتی نداشتیم(چون بخش خصوصی را خودتان می‌دانید!)؛ و یا از حقوق در حد پس‌اندازی برای خرید مایحتاج عادی بود و نه چیز دیگر.

به اطلاعتان عرض کنم که تا الان که 31سال سن دارم، از خودم نه خودرویی دارم، نه ماشینی.
از 20شهریور پارسال به صورت قرادادی، استخدام ارگان دولتی شدم و مرتب حقوق گرفتم. تا امروز حدود 16میلیون و خرده‌ای پس‌انداز کردم و خودتان می‌دانید که با این پول، یک ماشین پراید هم نمی‌شود خرید!

چون دغدغۀ خمس آزارم می‌داد، چند وقت پیش 700هزار تومان به پدرم دادم برای قربانی گوسفند و دادن به مستحقین واقعی؛ و در کنار اینها، صدقه، کمک‌های خیر، هزینه برای امور فرهنگی و دینی و... که البته به خوبی می‌دانم جای خمس را نمی‌گیرد.

من هدفم نه فرار کردن از خمس هست و نه کلاه شرعی. خودتان بهتر می‌دانید امروزه خیلی از مردم(حتی معتقدها) اعتقادی به خمس ندارند و البته من کار خودم را می‌کنم.

حاج آقای دفتر امام جمعه ... بدون توجه به این مسائل، خیلی راحت گفتند: باید یک پنجم پرداخت کنی و چانه نزن!
نهایت راحتی این هست که شما از این پول نمی‌دهی و فردا که خانه و ماشین گرفتی، بده؛ منتهی به هر حال این خمس پس‌انداز 16میلیونی شما الان گردنت هست و تازه آن زمان باید یک‌چهارم پرداخت کنی!

وقتی گفتم از سایت رهبری هم می‌شود پرداخت کرد، کتمان نکردند و در عین حال، کارت واریز خودشان را هم دادند که صادقانه بگویم: خوشم نیامد از این حرکت! ولی چیزی نگفتم.

بزرگوار!
من الان می‌بینم که انقدر فقیر و مستحق واقعی سراغ دارم و با چشمان خودم می‌بینم که حتی به یک لباس محتاج هستند  بعضاً خیلی اوقات شام درستی ندارند و از میوه و سبزیجات محرومند؛
در عین حال هم می‌دانم این خمس اگر به یک روحانی کاردرست(نه بلانسبت شما ..!) برسد که در یک روستای دورافتاده به یک بچه حمد و سوره یاد بدهد، این ارزش دارد؛ اما از شما برادر گرامی سؤال می‌کنم:
آیا این اطمینان را به من می‌دهید که این پول من، دقیقاً به همین جنس از روحانیون فعلی کشور می‌رسد؟

من الان می‌بینم خانه از خودم ندارم؛
خودرویی ندارم؛
و البته می‌بینم که ارزش پول ما چقدر سقوط کرده و من یک کارمند ساده بیشتر نیستم که حتی استخدام رسمی هم نیستم:
آیا نباید پس‌اندازی برای مبادا داشته باشم؟
آیا اصلاً می‌توانم هر سال این خمس‌ها را ندهم تا جمع شود؟
آیا نمی‌توانستم این‌ها را در حساب بیمۀ عمر بگذارم؟
دلار اول سال 5000تومان بود و پنج‌شنبۀ هفتۀ پیش، 17هزار تومان معامله می‌شد؛ آیا خمس آن موقع با خمس الان یکی است؟ آیا 16میلیون تومان فروردین با الان یکی است به لحاظ ارزش؟
آیا اقتصاد ما و همۀ قوانین جامعۀ ما اسلامی است که این خمس را فقط می‌گویند و تأکید دارند؟

من به خوبی می‌دانم که جسارتاً حضرتعالی طبیعتاً بیشتر طرفدار روحانی و هم‌لباس خود هستید تا من!
به خوبی می‌دانم که بالاخره حوزه‌های علمیه و روحانیون نیز باید از یک جایی حقوق بگیرند و زندگیشان تا حدی بگذرد!!
اما به نظر شما چند درصد روحانیون و طلبه‌های فعلی ما، شایستۀ این لباس هستند؟ و این لباس را برای خودش انتخاب کرده‌اند؟ چند درصد در دنیا غرق نمی‌شوند؟

الان من برای کار فرهنگی در همین فضای اینترنت، به یک دستگاه تبلت نیاز دارم؛
به یک کتابخوان اندروید نیاز دارم؛
من به کنار!
پدرم می‌خواهد کسب‌وکاری ایجاد نماید؛ خب این‌ها امکانات می‌خواهد و سرمایه.
برادرم ارشد معماری دارد و الان چندماه از اتمام سربازیش گذشته؛ اما کار درستی ندارد! پدرم ماهی 400تا 500هزار تومان به او کمک می‌کند تا سرش در جامعه بلند باشد؛ گوشی همراهش سوخت و هنوز پول ندارد گوشی بخرد؛ به نظر شما یک چهارم پول پس‌اندازم یعنی حدود 4میلیون تومان را بدهم خمس؟ و یا بدهم برای برادرم یک ابزاری بخرم که بتواند معیشت کسب کند و دستش در جیب پدرم نباشد!

صحبت به درازا کشید و من معذرت می‌خواهم!
ممنون می‌شوم شما هم فکری کنید و کمکی به من نمایید و فکر کنید خودتان روحانی نیستید و یک آدم عادی با دغدغه‌های عادی همانند من هستید! واقعاً ماندم که چه موقع خمس بر من واجب است؟ آیا اصلاً با این شرایط من باید خمس پرداخت کنم؟
  • مرد مُفرد

مطالب جالب دینی

نظرات (۳)

حالا که چی؟
نمیخوای ندی نده
این همه ننه و بابا نمیخواد
تازشم داری واجباتتو انجام میدی این همه منت داره.
حالا 3 میلیونم که بیشتر نمیشه.
پاسخ:
این که جواب نشد!
سلام وبلاگ قابل توجهی دارین 


دنبالین درصورت صلاح دنبال بفرمایید
خمس سهم امام است و مرجع تقلیدی که از او تقلید می‌کنید و مورد اطمینان شما است نماینده دریافت این خمس است، اگر به او اطمینان ندارید که سهم امام را کجا خرج می‌کند که مرجع تقلید خود را تغییر دهید و اگر دارید که دیگر این همه شک و شبه چیست؟


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
مرد مفرد

در دایره ٔ ملک تویی نقطه ٔ مفرد
ره نیست در این دایره همتا و قرین را

عاشق نوشتن هستم؛
یک بلاگفایی سابق!
با بیش از 20سال تجربه!!
اینجانی مکانی است که دغدغه‌هایم و آنچه را که احساس می‌کنم شاید برای دیگران مفید باشد، ماندگار می‌کنم.
از توجهتان متشکرم.